GEENERACJA X

Generacja X to w skrócie pokolenie wychowane na MTV, jedzeniu w puszkach (Coca Cola, hamburgery), doświadczeniach z narkotykami, rewolucji cyfrowej (Doom 1&2&3, Internet, CD-ROM) i poczuciu niepewności jutra. Punkowcy wymarli, pojawili się cyber-punkowcy poszukujący w industrialnym chaosie wyzwolenia z wszechobecnej kultury masowej. Początkowo nowa estetyka kształtowała się na prywatkach i w małych studiach nagraniowych. Rok 1988 staje się datą graniczną wieku techno – brytyjski The Sun publikuje recenzję produkcji pioniera techno, amerykanina z Detroit, Derric`a Maya, po raz pierwszy używając tego terminu w odniesieniu do muzyki. Stolicą techno stało się Detroit, tam zaczynali działalność czołowi przedstawiciele tego gatunku: LFO, Altern 8 (Nexus 21) czy Triple X.


telefonia IP Warszawa

Jednocześnie w Wielkiej Brytanii rozwijał się ruch „rave”. „Rave” był po prostu przepisem na dobrą zabawę. W opuszczonych budynkach młodzież organizowała sobie balangi połączone z koncertami i psychodelicznymi dyskotekami, a wszystko suto zaprawiane lekkimi narkotykami. Techno, a właściwie jego brytyjska wersja „acid”, rozpoczęło swój tryumfalny marsz. Niestety idylla „rave parties” nie mogła trwać długo.

Rząd Margaret Theatcher chcąc odwrócić uwagę społeczeństwa od recesji gospodarczej wywołał nagonkę na „rave (czy już wtedy „acid”) parties”. Aresztowania, obławy i inne restrykcje usprawiedliwiane rzekomym propagowaniem narkotyków i niepłaceniem podatków skutecznie zdławiły ten niezależny ruch i przeniosły c-todoksyjną część sceny do podziemia, a bardziej ugodowy y wykonawców pchnęły w ramiona komercyjnych mass-mediów. Jednocześnie spowodowały, ze techno stało się muzyką rzadziej graną na żywo, a częście, konstruowaną w studiu i tylko miksowaną przez DJ’ów na imprezach.

Tymczasem w USA rozwijały się różne odłamy technoidalnej muzyczki. W Chicago popularny stał się House, czyli bardziej taneczny i łagodniejszy nurt. Natomiast w Detroit, mieście o największej liczbie morderstw w USA, rozwijał się najbardziej progresywny nurt techno. Jego twórcy (między innymi Derric May) przyznawali się do post-punkowych, funkodelicznych 1 elektryczno-dyskotekowych inspiracji, jednak to co powstawało było zupełnie nowe. Powrót do prymitywnych rytmów, transowa, oczyszczająca muzyka i całkowicie elektroniczne instrumentarium, tak to wygląda do dziś. Warto jeszcze wspomnieć o karierze techno na kontynencie europejskim. Kontynent zaraził się technoizmem od Wielkiej Brytanii w czasie panowania mody acid-house. W Niemczech ruch techno wszedł przy okazji w symbiozę z ruchem antynazistowskim, przez co zyskał na powadze i znaczeniu.

Leave a Comment

© 2018 Blog BIO. All rights reserved.